2011-12-02 10:04 CET Produkt- och konsumentnyheter

Clas Ohlson blir huvudpartner till Rädda Barnen

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson och Rädda Barnen inleder ett samarbete i Sverige och Norge. Ambitionen är att på sikt även inleda ett samarbete i Finland och Storbritannien. Clas Ohlson kommer att stödja Rädda Barnens utbildningsprojekt i Nepal samt Rädda Barnens CSR-center i Kina (CCR CSR).

Clas Ohlson stödjer Rädda Barnens viktiga arbete för att öka barns rätt i samhället. Genom detta kan Clas Ohlson bidra till att förbättra villkoren för barn i områden där behoven är stora och ge fler möjlighet att gå i skolan och få en tryggare vardag. Samarbetet med Rädda Barnens CSR-center i Kina innebär också att vi gemensamt kan verka för bättre villkor för unga arbetare, som uppnått lagstadgad ålder för arbete men som har särskilda behov och rättigheter.

– ”Vi har en stor inköpsverksamhet i Asien där Rädda Barnen har en stor och viktig hjälpverksamhet på plats. Samarbetet ger oss en möjlighet att engagera oss i en viktig fråga och att gemensamt bidra till att förbättra villkoren för barn och ungdomar i regionen”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Clas Ohlson.

Rädda Barnen har också verksamhet i de fyra länder där Clas Ohlson har butiker; i Sverige, Finland, Norge och England. Clas Ohlson planerar olika typer av kampanjer i butik och distanshandel, bland annat försäljning av pins samt utvalda produkter där en del av intäkten går till Rädda Barnen.

Aktiviteter planeras under året i alla Clas Ohlsons butiker, där man t ex kommer att kunna köpa Rädda Barnens busungar i kassalinjen i Sverige samt reflexdjur i Norge från och med den 1 december 2011.

– ”Clas Ohlson är ett europeiskt detaljhandelsföretag med starkt kundfokus, stora visioner och högt satta mål även vad gäller CSR och barns rättigheter. Vi är jätteglada och stolta över samarbetet med Clas Ohlson. Det medför att vi kan bidra till att ännu fler barn i bland annat Nepal får tillgång till en bra och säker tillvaro”, säger Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen.

John Womack, informations- och ir-chef , Clas Ohlson AB, 0247-444 05