Regulatorisk 2009-04-29 09:30 CET Nya butiker

Clas Ohlson öppnar butik i centrala Manchester

Clas Ohlson öppnar den 30 april en ny butik i centrala Manchester. Butiken är Clas Ohlson andra butik i Storbritannien och nästa steg i företagets pågående expansion på denna nya marknad. Under verksamhetsåret 2009/10 planeras ytterligare 4-8 nya butiker i Storbritannien.

Den nya butiken ligger i the Arndale Shopping Centre i centrala Manchester. Köpcentret har cirka 240 butiker och mer än 39 miljoner besökare per år. Butiksytan uppgår till cirka 2 500 kvadratmeter.

– Engelsmän är liksom vi i Norden intresserade av att fixa i hemmet på olika sätt. Vårt breda utbud av produkter som löser vardagens praktiska små problem matchar detta intresse och behov. Vi har blivit väl mottagna av Croydonborna (London) och tror på samma positiva mottagande i Manchester, säger Peter Jelkeby, operativ chef på Clas Ohlson

Invigningen i Manchester sker på traditionsenligt vis med bland annat tillresta spelemän från Dalarna som ska underhålla de nya Clas Ohlson-kunderna under öppningsdagen.

Bland de tusentals produkter som finns i sortimentet finns ett antal lite udda produkter som engelsmännen inte sett tidigare, t ex skrubbhandske för rotfrukter, slaskrensare i plast, batteritestare och inte minst de Dalahästar i olika storlek som finns till försäljning.

Cirka 40 personer kommer att arbeta i butiken. Som förberedelse har de blivit In(sjö)skolade på plats i Insjön med utbildning i bl.a. företagets historia, företagskultur, produktkunskap och serviceanda. De nya medarbetarna har sedan fått göra praktik i Clas Ohlsons butik i Croydon London.

Foton från inskolningen i Insjön finns att ladda ner på

John Womack, informations- och IR-chef: 070-678 24 99

Clas Ohlson är ett detaljhandelsföretag med över 100 butiker i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien och försäljning via distanshandel. Företaget grundades 1918 i Insjön, Dalarna och omsätter i dag cirka 4.8 miljarder svenska kronor. Vi har cirka 3 000 anställda och är noterade på Stockholmsbörsen. Clas Ohlsons har ett brett sortiment av produkter inom maskiner & verktyg, el & elektronik, multimedia, hem & hushåll och fritid som löser vardagens praktiska små problem.