2008-06-11 08:00 CET Produkt- och konsumentnyheter

Pressinbjudan, invigning av Clas Ohlsons museum

Välkomna till öppnandet av Clas Ohlsons museum i Insjön

Clas Ohlson som företag är välkänt, men vem var grundaren Clas Ohlson och hur började det? Den 18 juni slås portarna upp för ett stycke svensk näringslivshistoria i Insjön, där grunden för ett av Sveriges mest omtyckta företag lades för 90 år sedan och som fortfarande är företagets kulturella centrum.

Clas Ohlson är idag ett modernt detaljhandelsföretag med snart fler än 100 butiker och verksamhet i fyra länder. I Clas Ohlson-museet får besökaren ta del av den fascinerande historien om mannen bakom det framgångsrika företaget, hans idéer och tankar. Det är historien om en man som började med två tomma händer, men som med stor uppfinningsrikedom, entreprenörskap, sunt förnuft och inte så lite envishet lade grunden till vad som idag är ett av Sveriges mest omtyckta företag, enligt mätningar.

I uppbyggda miljöer kan museibesökaren tänka sig in i hur Clas Ohlsons produkter tillkommit och hur de påverkat människors vardag under en stor del av 1900-talet fram till idag. De många produkter som visas, kommer också säkert att väcka glada minnen till liv hos många besökare.

- Det är roligt att vi nu kan visa allmänheten mer om grundaren Clas Ohlson som startade det lilla företaget från Dalarna som under åren växt till en stor detaljhandelskedja med europeiska ambitioner. Grundarens motto var att förenkla för människor och ge dem tillgång till bra produkter till rätt pris med kvalitet efter behov. Clas var en stor visionär och hade känsla för vad folk behövde, och det är genom att fortsätta att hjälpa människor att lösa vardagens små praktiska problem som vi lägger grunden för fortsatt expansion, säger Klas Balkow, vd och koncernchef i Clas Ohlson.

Media inbjuds att delta vid invigningen av museet som ligger på Hjultorget i Insjön, Dalarna. Invigningen äger rum onsdagen den 18 juni, klockan 9.00 - 11.00 då invigningstal, traditionell bandklippning och möjlighet att gå runt i museet erbjuds.

Vi ber dig anmäla ditt deltagande till Michael Ehrling, tel: 0247 – 444 96 eller michael.ehrling@clasohlson.se

För mer information, kontakta:

John Womack, Informations- och IR-chef, tel: 070-678 24 99

Lars Henricsson, museiansvarig, tel: 0247 – 444 38

Clas Ohlson AB (publ) grundades 1918 i Insjön, Dalarna. Koncernen omsätter idag cirka 4,6 miljarder svenska kronor och är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange. Vi har cirka 3 000 anställda. Sortimentet omfattar drygt 15 000 artiklar inom bl.a. elektronik, el, verktyg, datortillbehör, mobiltelefontillbehör, biltillbehör, båttillbehör, beslag, urverk, TV-stereo, foto-optik, kontorsmaterial och hushållsartiklar. Försäljningen sker främst genom egna butiker i Sverige, Norge och Finland. Våra butiker har årligen fler än 46 miljoner besökare.