2017-11-28 08:30 CET Produkt- och konsumentnyheter

Nu finns boken Älskade prylar i butik!

44-2990 1
44-2990 2
44-2990 3
44-2990 4
44-2990 5

År 2018 fyller företaget Clas Ohlson 100 år. Inför hundraårsjubileet kommer nu boken Älskade prylar. En bok som låter oss återuppleva de sakerna vi svenskar under de senaste hundra åren har drömt om, älskat och inte klarat oss utan. Här samlas kunskap om vår prylhistoria och samhällsutveckling.

Boken Älskade prylar är en nostalgitripp över de senaste hundra åren som med ett gediget bildmaterial, varvat med texter om vår prylhistoria och samhällsutveckling, låter oss återuppleva de sakerna vi svenskar drömt om, älskat och inte klarat oss utan. Allt från husgeråd och verktyg till leksaker, fotoutrustningar och oumbärliga redskap för friluftslivet. Bland textförfattarna återfinns bland andra tv-profilen Ernst Kirschsteiger, regissören Maria Blom, konstnären och leksaksfantasten Lasse Åberg, och äventyraren Johanna Davidsson som berättar om sina relationer till prylar, användande och samlande.

‒ Det har varit väldigt fascinerande att arbeta med boken, eftersom det blir så tydligt vilka utmärkta tidsmarkörer prylarna är. Större teknikskiften och samhällsutveckling speglas verkligen i vilka prylar vi använt oss av genom åren. Precis som jag upplevt under resans gång tror jag att boken kommer att bjuda läsaren på många roliga aha-upplevelser, säger Anders Landén på Centrum för Näringslivshistoria, som varit redaktör för boken.

Älskade prylar, som ges ut i samarbete med Förlaget Näringslivshistoria, finns från och med nu till försäljning i Clas Ohlsons svenska butiker samt via e-handel på www.clasohlson.com.

For mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, Informationschef, telefon 0247-444 29