2017-05-24 09:30 CET Övriga företagsnyheter

Clas Ohlson i samarbete med Tekniska museets Maker Tour

Maker Tour 1
Pressbild Fredrik Uhrbom Sverigechef Clas Ohlson

Genom ett samarbete med Tekniska museet och dess Maker Tour bidrar Clas Ohlson till att sprida skaparglädje bland barn och unga. Maker Tour kommer under året att besöka en mängd olika platser såsom skolor, köpcentrum och andra publika platser runtom i Sverige, där unga får chansen att skapa själva och tillsammans med andra.

Clas Ohlson själv var en mycket teknikintresserad person som med sitt företag ville hjälpa andra med samma intresse att ta del av tekniska framsteg och innovationer. Genom att samarbeta med Tekniska museet ser Clas Ohlson att vi kan bidra till att föra den traditionen vidare till andra ”makers”, dvs personer som gillar att bygga, mecka och hitta på nya lösningar.

– Vi är väldigt stolta över att vara delaktiga i Tekniska museets verksamhet för att främja teknikintresset i hela landet, särskilt genom ett så bra initiativ som Maker Tour, som så tydligt inriktat sig på att sprida skaparglädje och entreprenörskap bland unga, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

Maker Tour består av mobila ”maker spaces” i form av bussar som är lastade med massor av artiklar för kreativt skapande. Tekniska museets pedagoger har tagit fram ett antal inspirerande aktiviteter med dessa artiklar, som till exempel ritroboten, och museets medarbetare på plats hjälper barnen att hitta skaparglädje och kreativitet.

– Att inspirera barn och unga är en viktig satsning på framtiden. Med Maker Tour har vi skapat ett slags rullande science center som når ut i hela landet som ger fler möjlighet att upptäcka och utforska teknik och naturvetenskap, säger Peter Skogh, Museidirektör på Tekniska museet.

Nästa stopp för Maker Tour är Värmdö Köpcentrum, där makerbussen besöker Clas Ohlsons butik söndagen den 28 maj. För att läsa mer om Maker Tour och se uppdaterad turnéplan, vänligen besök https://www.tekniskamuseet.se/upplev/utstallningar/maker-tour/

Niklas Carlsson, Informationschef Sverige, telefon 0247-444 29