Regulatorisk 2016-09-10 15:30 CET Finansiell information

Kommuniké från årsstämma i Clas Ohlson AB (publ) den 10 september 2016

Clas Ohlson AB höll under lördagen den 10 september 2016 sin årsstämma för verksamhetsåret 2015/16 i Insjön varvid följande huvudsakliga beslut fattades. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till pressmeddelande som offentliggjordes den 8 augusti 2016 och den fullständiga kallelsen till årsstämman.

Kallelse till årsstämma samt fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt nedan finns tillgängliga på Clas Ohlson AB:s hemsida, http://om.clasohlson.com. Valberedningen presenterade vid årsstämman justerade förslag avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter, i enlighet med besluten nedan, till följd av att VD valt att lämna bolaget, enligt pressmeddelande torsdagen den 8 september.

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2015/16.

Utdelning

Vid årsstämman fastställdes föreslagen utdelning till aktieägarna med 5,75 kr per aktie. Avstämningsdag för utdelningen beslutades vara den 13 september 2016. Utdelningen beräknas sändas ut från Euroclear Sweden AB den 16 september 2016.

Styrelse

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015/16.

Årsstämman beslutade att styrelsen skall bestå av sju ordinarie styrelseledamöter.

Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Kenneth Bengtsson, Mathias Haid, Sanna Suvanto-Harsaae, Cecilia Marlow, Göran Näsholm och Göran Sundström.

Nyval av Ros-Marie Grusén till styrelseledamot. Kenneth Bengtsson omvaldes till styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade om en revisor utan revisorssuppleant. Årsstämman valde revisor Deloitte med Kent Åkerlund som huvudansvarig revisor för tiden till slutet av nästa årsstämma.

Styrelsearvode

Årsstämman fastställde att styrelsearvode (inklusive ersättning för utskottsarbete) skall utgå med totalt 3 147 500 kronor varav 640 000 kronor skall tilldelas ordföranden och 320 000 kronor skall tilldelas var och en av de bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget. Vidare fastställde årsstämman att ersättning skall utgå till ledamöterna i revisionsutskottet med 137 500 kronor till ordföranden och 68 750 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i utskottet. Slutligen fastställde årsstämman att ersättning till ledamöterna i ersättningsutskottet skall utgå med 125 000 kronor till ordföranden och 62 500 kronor till var och en av övriga ledamöterna i utskottet. Arvode kan utbetalas som lön eller gentemot faktura. Faktureras arvodet skall det justeras avseende sociala avgifter och mervärdesskatt i syfte att uppnå fullständig kostnadsneutralitet för bolaget.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Långsiktigt incitamentsprogram (LTI 2017)

Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram, ("LTI 2017"). Beslutade ersättningsprinciper inklusive det långsiktiga incitamentsprogrammet, LTI 2017, syftar bl.a. till att kunna attrahera och behålla ledande befattningshavare på ett kostnadseffektivt och konkurrenskraftigt sätt. Styrelsen kommer att på årlig basis utvärdera huruvida ett långsiktigt incitamentsprogram skall föreslås kommande stämmor.

Förvärv och överlåtelser av egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden intill nästa årsstämma, besluta om

A. Förvärv av egna aktier i bolaget enligt följande:

-          Förvärv får ske av högst 860 000 aktier av serie B.

-          Aktierna får förvärvas på Nasdaq Stockholm.

-          Förvärv av aktier genom handel på reglerad marknad får ske endast till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

-          Betalning av aktierna skall erläggas kontant.

Förvärv får ske i syfte att säkra bolagets förpliktelser (inklusive sociala avgifter) i anledning av föreslaget incitamentsprogram (LTI 2017) och beslutade incitamentsprogram.

B. Överlåtelse av egna aktier i bolaget enligt följande:

-          Överlåtelse får ske av högst det antal aktier av serie B som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut.

-          Aktierna får överlåtas på Nasdaq Stockholm.

-          Överlåtelse av aktier på Nasdaq Stockholm får ske endast till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

-          Betalning för aktierna skall ske kontant.

Skälet är att bolaget skall ges möjlighet att kontinuerligt anpassa det antal aktier som förvärvats för att säkra förpliktelser (inklusive kostnader för sociala avgifter) inom ramen för LTI 2017 och tidigare implementerade incitamentsprogram.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om

C. Överlåtelse av egna aktier i bolaget enligt följande:

-          Högst 656 000 aktier av serie B får överlåtas.

-          Rätt att erhålla aktier skall tillkomma deltagarna i LTI 2017.

-          Aktier skall kunna förvärvas tidigast 30 april (avseende aktierätter) respektive 15 juni 2020 (avseende personaloptioner) och senast 22 april 2024. Betalning för aktierna skall ske tidigast den 15 juni 2020 och senast den 10 maj 2024.

-          Överlåtelser av aktierätter utställda enligt LTI 2017 kommer att ske vederlagsfritt.

-          Överlåtelser av aktier enligt optioner utställda enligt LTI 2017 kommer att ske till ett pris som motsvarar 100 procent av medeltalet av för var börsdag fastställd volymviktad genomsnittlig betalkurs för bolagets B-aktie på Nasdaq Stockholm under en period av 10 börsdagar före förvärvsperiodens början.

Överlåtelse av egna aktier och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är ett led i LTI 2017.

Styrelsen för Clas Ohlson AB (publ)

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 september 2016 klockan 15