Regulatorisk 2016-05-10 09:30 CET Produkt- och konsumentnyheter

Clas Ohlsons medarbetare på studieresa till Kina

Clas Ohlson studieresa 2016 Karoline Gustafsson
Clas Ohlson studieresa 2016 Anna Wasting

I förra veckan gav sig sex förväntansfulla Clas Ohlson medarbetare iväg på Clas Ohlsons studieresa till Kina för att lära sig mer om företagets hållbarhetsarbete.

– Vi har sedan flera år egen verksamhet i Kina och arbetar med egna inköpare och revisorer lokalt. Som ett led i att ytterligare öka kunskapen om vårt hållbarhetsarbete internt öppnar vi upp för möjligheten att låta våra medarbetare lära sig mer om hur vi arbetar för att utveckla leverantörsledet och bidrar till det lokala samhället, säger Åsa Portnoff Sundström, hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Under studieresan har medarbetarna besökt Clas Ohlsons inköpskontor, träffat sina kinesiska kollegor och besökt två av bolagets tillverkare i provinserna Shanghai och Zhejiang för att delta vid kvalitetskontroll och kontroll av arbetsförhållanden.

Delegationen besökte också ett av de projekt Clas Ohlson stödjer tillsammans med Rädda Barnen i industrizonerna Zhuhai och Nanjing. Projekten syftar till att ge de migrantarbetare som lever där, och deras barn, en möjlighet till utbildning, fritidsaktiviteter, tillgång till vård och integrationshjälp.

– Det har varit en fantastiskt spännande upplevelse och mycket lärorikt att få se hur Clas Ohlsons arbetar med att säkerställa goda arbetsförhållanden på de fabriker som tillverkar våra produkter och få uppleva hur vi arbetar med förbättrings- och utbildningsinsatser på plats i Kina, säger Niklas Östberg, butikschef Clas Ohlson Haninge.

Studieresan är en unik möjlighet att få ta del av hur Clas Ohlson arbetar med miljömässiga och sociala frågor i regionen och det är fritt för alla anställda på Clas Ohlson att ansöka om en plats.

– Vi har i år haft otroligt många sökande, vilket tyder på ett stort engagemang hos våra medarbetare. Det gläder oss verkligen att se ett så stort intresse för att lära sig mer om hur våra produkter tillverkas och hur vi kontrollerar arbetsförhållanden och kvalitet, säger Åsa Portnoff Sundström.

Studieresan leddes av Anna Wastring, Programchef hållbarhet på Clas Ohlson, och deltog gjorde Karoline Gustafsson (lagerarbetare på godsmottagningen på DC i Insjön), Roger Carlström (säljare i butiken i Östersund), Susanna Panula (informatör på huvudkontoret i Finland), Niklas Östberg (butikschef i Haninge), Matthew Collard (teamleader logistik i butiken i Reading, Storbritannien) och James Griffiths (teamleader säljsupport i butiken i Storo, Norge).

Mer om Clas Ohlsons studieresa och Clas Ohlsons hållbarhetsarbete Härifrån till hållbarheten finns att läsa på om.clasohlson.com/varresa/.

För mer information, vänligen kontakta: