2016-05-19 11:00 CET Nya butiker

Clas Ohlson öppnar idag första tyska butiken

Opening ceremony Hamburg Jungfernstieg
Opening jump Hamburg Jungfernstieg
Opening Hamburg Jungfernstieg
Entrance of the first store in Germany

Tidigare idag slog Clas Ohlson upp portarna för sin butik på Jungfernstieg i Hamburg. Butiken är Clas Ohlsons allra första på den tyska marknaden.

Intresset var stort och stämningen hög när olika typer av aktiviteter pågick för media och andra gäster tidigare i veckan, men framförallt när dörrarna äntligen öppnades för de tyska konsumenterna idag på morgonen och kunderna strömmade in.

– Tyskland är en marknad som vi har varit intresserade av och kikat på i många år. Det är en marknad som vi ser har stor potential och vi tror att vårt koncept kan passa den tyska konsumenten mycket väl. Det är en stor dag för oss idag och vi är överväldigade av intresset för öppningen. Att se den enorma mängden kunder när vi öppnade portarna är en upplevelse jag kommer att bära med mig länge, säger Klas Balkow, VD och koncernchef på Clas Ohlson.

Clas Ohlsons butik på Jungfernstieg i Hamburg har en säljyta om cirka 1 800 kvadratmeter. Upptagningsområdet för butiken är cirka 680 000 invånare. Ytterligare två butiker kommer att öppnas i Hamburg senare i höst, i stadsdelarna Altona och Alstertal.

Clas Ohlson planerar att under räkenskapsåret 2016/17 etablera 10-15 nya butiker. Antalet framtida kontrakterade butiksetableringar uppgår till totalt 10 butiker. Clas Ohlson har idag e-handel på fyra av sex marknader och totalt 206 butiker varav 85 i Sverige, 72 i Norge, 34 i Finland, 13 i Storbritannien, en i Tyskland och en franchisebutik i Dubai.

Framtida butiksetableringar

Varberg, planerad invigning våren 2017