2015-10-02 09:00 CET Nya butiker

StAlbans3
StAlbans2
StAlbans1

Intresset var stort när Clas Ohlsons nya butik i St Albans i utkanten av London invigdes igår. Detta är Clas Ohlsons första butik i det nya mindre formatet där samspelet mellan butik och e-handel är tydligare för kunderna, ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets omnikanalstrategi.

Den nya butiken blir den första att presentera produktsortimentet på helt nytt sätt och på en betydligt mindre yta än normalt, samtidigt som bredden i erbjudandet bibehålls. Butiken har fler digitala lösningar, mer inspirerade inslag och kunderna får tillgång till fullständigt produktsortiment via kundterminaler. Detta blir också Clas Ohlsons första butik att erbjuda så kallad Click & Collect, det vill säga möjligheten att beställa varor på nätet och hämta dem i butik, och samtidigt lanseras detta nu också i Clas Ohlsons övriga butiker i Storbritannien.

- Vi strävar ständigt efter att bli mer relevanta och tillgängliga i vårt erbjudande och i mötet med kunden. Med detta nya mindre butiksformat kan vi erbjuda en fullsortimentsbutik på en betydligt mindre yta vilket kommer att hjälpa oss att vara mer flexibla i expansionen av vårt butiksnät, säger Peter Jelkeby, vice VD Clas Ohlson.

Det nya butiksformatet är ett komplement till befintliga större butiker och en del av bolagets omnikanalstrategi. Clas Ohlson planerar för ytterligare ett par butiker i det nya lilla butiksformatet i en första utvärderingsfas.

Den nya butiken ligger i The Maltings Shopping Centre i St Albans och har en säljyta om cirka 300 kvadratmeter. Upptagningsområdet för butiken är stort och köpcentret har årligen cirka 21 miljoner besökare.

Clas Ohlson planerar att under räkenskapsåret 2015/16 etablera totalt 10-15 nya butiker. Antalet framtida butiksetableringar som kontrakterats uppgår till totalt 12 butiker. Clas Ohlson har idag e-handel på alla marknader samt totalt 201 butiker varav 82 i Sverige, 74 i Norge, 32 i Finland, 12 i Storbritannien och en franchisebutik i Dubai.

Framtida butiksetableringar

Center Syd, Löddeköpinge, planerad invigning november 2015