2015-09-01 09:15 CET Produkt- och konsumentnyheter

Clas Ohlson lanserar nytt koncept för sitt hållbarhetsarbete

Svanenmärkta alkaliska batterier
Lampa LED
Miljömärkt väggfärg
Svanenmärkta städprodukter
Värmeljus startkit
Den gröna pratbubblan - Clas Ohlson

I dagarna lanserar Clas Ohlson ett tydligare sätt att kommunicera hållbarhet med sina kunder genom konceptet ”Härifrån till hållbarheten”.

Med gröna pratbubblor i butikerna och på webben sätts fokus på produkter som uppfyller Clas Ohlsons kriterier för produkter för en mer hållbar livsstil.  På så sätt särskiljs produkter som har en väsentligt bättre miljöprestanda än jämförbara produkter och hjälper kunderna att göra mer hållbara val. Clas Ohlsons mål är att öka andelen av dessa från 6 procent till 12 procent av den totala omsättningen fram till år 2020.

Dessa produkter uppfyller en nivå ytterligare utöver de krav Clas Ohlson sedan tidigare ställer vad gäller kvalitet, produktsäkerhet och att produkterna är tillverkade under goda förhållanden.

– Vårt hållbarhetsarbete pågår varje dag i allt från hur vi tänker kring transportlösningar till hur vi kan erbjuda produkter som minskar negativ miljöpåverkan. Härifrån till hållbarheten är ett sätt för oss att visa att det här är en resa vi gör tillsammans med våra kunder. Vi ska underlätta för alla som vill påverka utvecklingen genom att synliggöra hur man kan göra mer hållbara val i vardagen, säger Åsa Portnoff Sundström, Hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Bland produkterna som kommer att märkas i konceptet är bland annat miljömärkta värmeljus, Svanenmärkta städprodukter, LED-belysning från NorthLight, miljömärkt inomhusfärg och miljömärkta batterier

Även Clas Ohlsons unika reservdelssortiment är en del av Härifrån till hållbarheten. Reservdelssortimentet är mycket uppskattat av Clas Ohlsons kunder och försäljningen har ökat med 50 procent per år de senaste två åren. Reservdelslagret omfattar nu cirka 10 000 delar som finns tillgängliga via Clas Ohlsons webbutik www.clasohlson.com.

Mer om Clas Ohlsons hållbarhetsarbete hittar du på hållbarheten.clasohlson.se.